Burn-out: wat zijn de symptomen en wat kun je eraan doen?

burn-out

Wat is een burn-out?

Burn-out is het gevoel ‘opgebrand’ te zijn en geen energie of motivatie meer te hebben voor allerlei normale bezigheden. Iemand met een burn-out is fysiek en mentaal uitgeput. Deze uitputting is gewoonlijk het gevolg van een gebrek aan evenwicht tussen de toewijding die je ergens in steekt en wat je ervoor terugkrijgt. De oorzaak kan zowel in het werk als in de privésfeer liggen en er gaat vaak een langdurige periode van stress aan vooraf.

Wat zijn de symptomen van een burn-out?

De symptomen van een burn-out en het verloop van de ziekte verschillen per persoon. De klachten – zowel psychisch als lichamelijk – nemen langzaam toe totdat de accu zowel emotioneel als fysiek compleet leeg is.

Psychische symptomen die kunnen wijzen op een burn-out

  • Concentratieproblemen
  • Besluiteloosheid
  • Laag zelfbeeld
  • Depressiviteit
  • Een opgejaagd gevoel
  • Angst- en paniekaanvallen
  • Makkelijk huilen
  • Prikkelbaarheid

Lichamelijke symptomen die kunnen optreden bij een burn-out

  • Extreme vermoeidheid
  • Hoofdpijn, spierpijn en buikpijn
  • Misselijkheid
  • Hartkloppingen
  • Hyperventilatie
  • Hoge bloeddruk
  • Benauwdheid
  • Slapeloosheid

Burn-out of overspannen?

Het verschil tussen een burn-out en ‘gewone’ overspannenheid is dat een burn-out niet overgaat als je de oorzaken van de stress weghaalt. Burn-out is het gevolg van langdurig te veel stress en vraagt om een ingrijpendere oplossing. Bij een burn-out is iemand vaak jarenlang over zijn grenzen gegaan. En hoe langer je doorloopt met burn-outklachten, des te langer het duurt voordat je eroverheen komt.

Wat kun je zelf doen bij een burn-out?

Het probleem van een burn-out is dat je er niet tegen kunt ‘vechten’. Dat heb je waarschijnlijk al te lang gedaan, terwijl je de klachten negeerde en stug doorging. Een aantal suggesties die je kunnen helpen om te herstellen van een burn-out:

Kies voor jezelf

Een burn-out is vaak een teken dat je je eigen behoeften hebt genegeerd. Nu is het tijd om voor jezelf te zorgen. Wees assertief, stop met dingen die je van je energie beroven en vraag hulp bij taken die je moeilijk vindt. De steun van je gezin en je vrienden is belangrijk als je een burn-out hebt. Laat hen toe om je te helpen en je uit je isolement te halen.

Beweeg

Ook al ben je hondsmoe, probeer toch elke dag even te wandelen of een andere fysieke inspanning te doen en bouw je activiteit langzaam op.

Neem voldoende rust en ontspanning

Zorg voor voldoende rust en slaap. Ga op tijd naar bed en las een middagdutje in als je daar behoefte aan hebt. Ontspannen kan moeilijk zijn wanneer je erg gestresst bent, maar ademhalingsoefeningen of bijvoorbeeld yoga kunnen helpen.

Eet gezond

Bij een burn-out heeft je lichaam de energie uit gezonde voeding meer dan ooit nodig. In Eet jezelf gezond. 10 voedingstips vind je eenvoudige en praktische adviezen om je eetpatroon gezonder te maken en je weerstand te verbeteren.

Probeer natuurlijke hulpmiddelen

Er bestaan tal van natuurlijke producten die kunnen helpen stress te verminderen en die je meer energie geven. Dormiplant bijvoorbeeld is een middel op basis van valeriaanwortel dat helpt bij slaapstoornissen en nerveuze spanning. En een product als Omnibionta-3 All Day Energy bevat een combinatie van vitaminen en mineralen die speciaal is samengesteld om je energie op te krikken. Voor een persoonlijk advies over natuurlijke geneesmiddelen en supplementen kun je altijd rechtstreeks met de Pharmazone apothekers overleggen via de chat op deze website.

Neem kleine stappen

Pieker minder is een goede raad, want piekeren vreet energie. Maar hoe lukt je dat als je middenin een burn-out zit? Eén manier is om die onoverkomelijke problemen waar je tegenaan loopt anders te benaderen. Neem kleine stapjes om ze op te lossen. En het kan helpen om eens op te schrijven waarover je piekert, zodat je een beeld krijgt wat echt belangrijk is en wat niet.

Hoe kan de dokter helpen bij een burn-out?

De huisarts of bedrijfarts is het eerste aanspreekpunt als je vermoedt dat je aan een burn-out lijdt. De arts zal een diagnose stellen en een geschikt behandelplan opstellen. Vaak zal hij medicijnen voorschrijven, meestal slaapmiddelen of kalmeringsmiddelen zoals Oxazepam, Temazepam of Valium. En mogelijk zal de arts je doorverwijzen naar een psycholoog. Het is beslist aan te bevelen om bij symptomen die kunnen wijzen op een burn-out snel contact op te nemen met een arts. Hoe langer de problemen en de stress die ermee gepaard gaat aanhouden, hoe langer de weg naar herstel.

Professioneel advies van onze apothekers

  • Persoonlijk advies

  • Chat live met onze apothekers

  • Erkende online apotheek

  • Apotheek sinds 1974

Pharmazone gebruikt cookies om uw surfervaring makkelijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Lees meer