Je ideale gewicht heb je zelf in de hand : 7 tips van de apotheker

Iedereen is geprogrammeerd met een eigen ideaal gewicht. Maar door te weinig beweging of een onevenwichtige voeding raakt je gewicht uit balans. Je ideale gewicht bereiken en behouden vraagt inspanning.

Wat kan je eraan doen? 7 tips van de apotheker

Je gewicht hangt af van 3 factoren: je voeding, je beweging en je aanleg.

Beweging

1)Vervang de auto door de fiets en de lift door de trap

  • Je hoeft niet direct uren in de fitness te zitten. Kleine gewoontes veranderen helpt om meer te bewegen.

2) Plan sport in blokken van minimaal 1 uur

  • Vet verbranden doet je lichaam pas na 1 uur beweging. Wandelen, fietsen en lopen zijn beter dan een intensieve workout in de fitness. Tip: opgelet met compensatie-eten, beloon je inspanning met een gezonde snack.

3) Tel je stappen : 10.000 per dag

  • Stel jezelf een doel ! Met een eenvoudige stappenteller kan je iedere dag je aantal stappen volgen. Als je 10.000 stappen per dag zet dan ben je goed op weg voor je ideale gewicht.

Voeding

4) Start de dag met een ontbijt

  • Door een maaltijd over te slaan wordt je lichaam alerter. Bij een volgende maaltijd zal je lichaam meer voedingsstoffen opnemen.

5) Eet 3 soorten fruit per dag

  • Fruit bevat gezonde suikers en veel vezels. Ze leveren je energie en onderdrukken het hongergevoel. Tip ! Bananen bevatten het meeste energie.

6) Eet evenwichtig maar niet overdadig

  • Zeer eenzijdige diëten kunnen je balans uit evenwicht brengen. Je lichaam heeft een gezonde mix van suiker, vetten en eiwitten nodig. Tip ! een diëtist kan je begeleiden bij de juiste voeding en de juiste eetgewoontes

Aanleg

7) Laat je niet vangen door mirakelpillen, wees gelukkig met wie je bent.

  • Let op met veelbelovende kruidenmengsels, laxeermiddelen of snelle vermageringsbeloftes. Ze zijn vaak ongezond of niet geschikt om je ideale gewicht te behouden. Gewicht verliezen is een karwei. Beweeg veel en eet bewust.

Je kan op pharmazone.be producten kopen die je helpen bij gezonde eetgewoontes. Zo zijn er vetvangers, zout-en zoetvervangers maar ook complete maaltijdvervangers, caloriearme maaltijden, afslankthee of producten voor een platte buik.