Lage rugpijn voorkomen en genezen

Lage rugpijn

Lage rugpijn, een veelomvattende term

De term lage rugpijn wordt gebruikt voor alle aandoeningen die pijn in de onderrug veroorzaken. Andere termen zijn lumbago, spit of verschot. Allemaal betekenen ze hetzelfde: pijn in de lage rug, dat al dan niet gepaard gaat met stijfheid, spierkrampen of uitstraling naar de benen.

Hoe ontstaat lage rugpijn?

Gewoonlijk is lage rugpijn een kwestie van overbelaste spieren. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Langdurig zitten in een doorgezakte houding of slapen op een te zachte matras bijvoorbeeld. Bukken en tillen zijn andere boosdoeners. En dat hoeft niet eens zwaar te zijn, want één verkeerde beweging kan de pijn al in je onderrug laten schieten. Overgewicht leidt ook tot een overbelasting van de rugspieren. En soms is de oorzaak niet fysiek maar mentaal. Stress kan e namelijk ook rvoor zorgen dat je rugspieren verkrampen.

Wat kun je doen bij lage rugpijn?

Aspecifieke lage rugpijn gaat vanzelf over. Er is geen echte behandeling voor, maar je kunt het genezingsproces wel versnellen. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen:

Bewegen

Het is misschien verleidelijk om plat op bed te blijven liggen en te wachten tot de pijn overgaat, maar dat is het slechtste wat je kunt doen. Immobiliteit maakt je rug stijf en verzwakt je spieren. Daarom adviseren artsen en fysiotherapeuten om vooral in beweging te blijven. Probeer door te gaan met je dagelijkse activiteiten, maar forceer het niet. Als je gaat anticiperen op eventuele pijn, span je juist veel meer spieren aan. Dan ga je verkrampen en maak je de pijn erger. Zwaar tillen, langdurig staan en lang in dezelfde houding zitten kun je ook beter vermijden.

Warmte

Warmte ontspant de rugspieren en maakt ze minder verkrampt. Een warme douche en een warme kruik kunnen de pijn helpen verlichten.

fysiotherapeut massert rug van patiënt

Massage

Een fysiotherapeut kan door middel van manipuleren of masseren de pijn verzachten. Ook ‘kraken’ van de rug door een chiropractor kan helpen. Deze behandelingen nemen de oorzaak niet weg, maar doordat ze de spieren minder verkrampt maken, geven ze je rug een zetje in de goede richting. Het is juist de voortdurende verkramping die de klachten in stand houdt.

Medicatie

Evenals massage hebben geneesmiddelen een indirecte invloed op het genezingsproces. Ze pakken de oorzaak niet aan, maar verminderen de pijn en daarmee de verkrampte houding. Bij erge pijn is een paracetamol waarschijnlijk niet genoeg. In dat geval kun je beter een pijnstiller met een ontstekingsremmer innemen, zoals Ibuprofen. Ontstekingsremmers helpen de zwelling van de spieren te verminderen, maar gebruik ze niet te lang. Ze hebben namelijk nogal wat bijwerkingen, met name op de spijsvertering.

Wanneer met lage rugpijn naar de dokter?

arts onderzoekt rug van patiënt

Lage rugpijn betekent meestal niets ernstigs en gaat vanzelf over. Maar er kunnen ook onderliggende oorzaken zijn. In de volgende gevallen is het verstandig om naar de huisarts te gaan:

  • Bij een scherpe stekende pijn, die vanuit de rug uitstraalt naar de benen tot onder de knie.
  • Wanneer de pijn in de rug gepaard gaat met andere klachten zoals tintelingen of verminderd gevoel rond het zitvlak, plas- of stoelgangproblemen en erectiestoornissen.
  • Bij spierzwakte of verlammingsverschijnselen in de benen.

En ook als de pijn na een week nog even hardnekkig is, is het raadzaam om een arts te consulteren.

Tips om lage rugpijn te voorkomen

vrouw doet onderrug oefening

Zoals gezegd, 4 op de 5 landgenoten heeft er vroeg of laat last van. Maar je kunt zeker zelf actie nemen om tot de uitzonderingen te behoren, of een herhaling te voorkomen.

  • Beweeg voldoende. Matig inspannende activiteiten als wandelen, fietsen en zwemmen zijn goed voor de rug
  • Stop met roken. Roken vernauwt de bloedvaten, waardoor wervels, gewrichten en de ruggengraat minder doorbloeding krijgen.
  • Til op de juiste manier, vanuit je benen en niet vanuit je rug.
  • Besteed aandacht aan een correcte zithouding voor de computer, dat wil zeggen: rechtop, met je voeten plat op de grond en je armen steunend op het bureau. En neem van tijd tot tijd een pauze om een stukje te wandelen of bijvoorbeeld een paar strekoefeningen te doen.
  • Zit je veel in de auto, stel je stoel dan zo af dat hij het meeste ondersteuning en comfort biedt.
  • Koop een goede matras, die niet te zacht of te hard is en je lichaam in een ontspannen houding ondersteunt.
  • Train je bekken-, rug- en buikspieren. Sterke spieren zijn de beste bescherming tegen rugklachten. Een fysiotherapeut kan je een oefenschema geven voor thuis of in de gym. Maar ook op YouTube vind je veel goede oefeningen voor de onderrug.

Pharmazone gebruikt cookies om uw surfervaring makkelijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Lees meer