Fit en gezond de herfst door: 5 tips

Voor sommige mensen is de herfst het mooiste seizoen. Anderen krijgen elk jaar weer last van een ‘herfstdip’ en voelen zich futloos en neerslachtig. Typische herfstkwaaltjes als verkoudheid liggen op de loer en ons lichaam moet zich aanpassen aan een ander leefpatroon. Hier geven we 5 tips om fit en gezond te blijven in het najaar.

1. Doe dit tegen een herfstdip

De zomer is voorbij en we gaan weer donkere, koude maanden tegemoet. Voor veel mensen is dit genoeg om een beetje neerslachtig te worden. Maar een herfstdepressie of ‘Seasonal Affective Disorder’, zoals de medische stand het omschrijft, heeft ook een lichamelijke oorzaak: een gebrek aan zonlicht en daardoor een gebrek aan vitamine D.
Vitamine D voorziet ons lichaam van het hormoon cortisol, dat onmisbaar is voor talrijke lichaamsprocessen en helpt om alert, stressbestendig en goedgehumeurd te blijven. We hebben natuurlijk daglicht nodig om vitamine D aan te maken, daarom is het belangrijk om ook in de herfst voldoende buiten te komen. Daarnaast is het in de herfst- en wintermaanden verstandig om extra vitamine D in te nemen tijdens de maaltijden – vooral in vette vis zit veel vitamine D – of door middel van een dagelijks vitamine D supplement.

2. Bescherm jezelf tegen verkoudheid en griep

Met de R in de maand komen ook de virussen in het land. Zowel het griepvirus als het verkoudheidsvirus zijn erg besmettelijk en de kans dat er je de komende maanden door wordt getroffen is levensgroot. Tegen griep kun je een griepprik halen. Zeker als je tot de risicogroepen behoort is dit aan te raden. Verder is het een kwestie van gezond eten en voldoende rust om je weerstand op peil te houden en van een goede hygiëne om besmetting zoveel mogelijk te voorkomen. 

3. Geef je huid iets extra’s

In de zomer heeft je huid misschien al het nodige te verduren gehad van de zon. Nu doen het schrale herfstweer en de warme, droge lucht in huis een nieuwe aanslag. Tijdens het koude seizoen heeft je huid extra hydratatie nodig, en misschien kan het nodig zijn om over te schakelen op verzorgingsproducten met een grotere vochtinbrengende werking. Een paar voorbeelden van goede hydraterende crèmes:

4. Eet wat het seizoen op tafel brengt

Bij de herfst horen stamppotten, ovenschotels en rijk gevulde soepen. Dat is niet toevallig zo, ons lichaam past zich aan het nieuwe seizoen aan en heeft behoefte aan andere voedingsstoffen om op temperatuur te blijven. Seizoensgroenten als bijvoorbeeld pompoen en koolsoorten bevatten de juiste nutriënten die je in dit jaargetijde nodig hebt, en zijn nu kwalitatief en qua smaak op hun hoogtepunt.

5. Geniet van de herfsttijd

Aan het weer kun je niets veranderen, aan het korten van de dagen ook niet. Maar een positieve kijk is altijd goed voor de gezondheid en ‘het knopje omzetten’ kan echt helpen. De schitterende herfstkleuren, thuiskomen na een stevige wandeling en de open haard aansteken, het begin van het culturele seizoen, de voorbereidingen voor een skivakantie… de herfst heeft zijn eigen charmes, dus laat je niet kisten door de ‘Autumn blues’.